Schrijven

bron foto: Eindhovens Dagblad 31-7-2017

Schrijven

Naast problemen met lezen en spelling, zie ik veel kinderen met een slecht leesbaar handschrift en een verkeerde pengreep. Het schrijven kost kinderen heel veel moeite en ze worden er heel moe van. Daardoor gaan kinderen nog minder schrijven en belanden zo in een vicieuze cirkel.

 

Uit onderzoek is inmiddels gebleken, dat informatie die is opgeschreven veel beter wordt onthouden. Daarom is het nog steeds belangrijk om goed te leren schrijven, ondanks veelvuldig computergebruik. Meer lezen? Lees dan het artikel hieronder dat is verschenen in het Eindhovens Dagblad van juli 2017. 

 

 Als je graag wilt weten hoe het is gesteld met de schrijfvaardigheid van jouw kind, neem dan vrijblijvend contact met me op.

 

 

 

"Leerlingen moeten kilometers maken om automatisch te kunnen schrijven en de aandacht bij de lessen te kunnen houden"
Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut

 

Schrijfvaardigheid kinderen holt achteruit
Steeds meer kinderen hebben moeite met schrijven. Vaak moet er zelfs een therapeut aan te pas komen, omdat ze een onleesbaar handschrift hebben, te langzaam schrijven of pijn in hun hand krijgen. Scholen en deskundigen luiden de noodklok.

Ellen van Gaalen, Eindhovens Dagblad 31-07-17

Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met leren schrijven. Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift. Uit onderzoek blijkt dat het schrijfonderwijs rammelt. 

 

Ook middelbare scholen beginnen de gevolgen te merken. Zij hebben vaker leerlingen in de klas die zelfs hun eigen handschrift niet kunnen lezen of zo langzaam schrijven dat ze de instructies niet kunnen bijhouden. ,,Bij schrijven worden zowel taalkundige als motorische vaardigheden gevraagd. Als kinderen leren schrijven hebben ze vooral aandacht nodig voor de motorische kant'', legt Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut en gepromoveerd op onderzoek naar kinderen met schrijfproblemen, uit. ,,Leerlingen moeten kilometers maken om automatisch te kunnen schrijven en de aandacht bij de lessen te kunnen houden.'' 

 

Op de pabo's is het schrijfonderwijs echter naar de achtergrond verdwenen. Ook in de klas zien leraren het belang er minder van in door de komst van tablets en laptops. Terwijl tot een jaar of 10 geleden schrijfles nog dagelijks deel uitmaakte van het lesprogramma, oefenen kinderen nu steeds minder. 

 

Didactische verwaarlozing
Schrijfexperts stellen dat het belang van schrijven op veel scholen wordt onderschat. ,,Die hele beweging doet zo veel met het brein. De kinderen die ik begeleid, gaan beter schrijven én beter spellen'', zegt schrijfdocent Rijn van de Rozenberg. Door mee te schrijven, slaan de hersenen beter informatie op dan wanneer leerlingen iets op een computer intikken.

 

De schrijfdocent begeleidt zelfs leerlingen op middelbare scholen die hun eigen toetsantwoorden niet meer kunnen lezen. ,,Vaak komt dat door didactische verwaarlozing. Leraren geven ook toe dat het schrijven er een beetje bijhangt en dat ze niet goed weten hoe ze problemen van kinderen moeten oplossen.''

 

Basisscholen merken op hun beurt dat sommige kinderen minder ontwikkeld de kleuterklas binnenkomen dan vroeger. ,,Thuis zijn ze minder bezig met spel. Deels doordat ze meer achter de tv en computer zitten en deels doordat ouders meer werken en geen tijd hebben'', constateert Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Ze kleuren en knutselen minder, waardoor hun motoriek slechter is. Juist een goede fijne motoriek is essentieel om de schrijfbeweging onder de knie te krijgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Remedial teaching / bijles in werkgebied: Hooge Mierde, Reusel, Lage Mierde, Hulsel, Netersel, Hilvarenbeek, Oirschot, Goirle, Bladel, Hapert, Eersel, Arendonk, Weelde en Poppel.