BLOG - 16 september 2020

Beelddenken; zo leert jouw kind

 

Beelddenken is iets heel natuurlijks want jij en ik, iedereen dus!, wordt als beelddenker geboren.

 

Beelddenken is tegenwoordig een begrip waar de meeste ouders wel eens van hebben gehoord. Zoals ik in het vorige artikel al schreef, is beelddenken een van de vier leerstijlen (NLP) die er zijn. Meestal heb je een combinatie van een paar van die vier leerstijlen als voorkeur, soms is een van die vier leerstijlen heel dominant. Als dat leren via beelden is, dan zie je dat vaak terug in de lesstof moeilijker onder de knie te krijgen.

 

De beelddenker denkt in beelden

Doordat het leven steeds visueler is geworden, denk aan IPad, GSM, televisie, digibord, zijn er steeds meer kinderen die de visuele leerstijl behouden. Doordat er steeds meer visueel wordt aangeboden wordt die groep alleen maar groter. Aangezien dat de kinderen zijn die op school het vaakst uitvallen, is het belangrijk dat die groep gezien wordt.     

  

Iedereen denkt weleens in beelden, maar de meeste mensen schakelen over op woorden. Zij denken in taal. Een kleine groep mensen, waarschijnlijk zo'n 6 à 8 procent denkt echter altijd in beelden. Beelddenkers verwerken informatie op een andere manier. Maria Krabbe is degene geweest die het woord 'beelddenken' voor het eerst heeft gebruikt. Mevrouw drs. P.C. Ojemann heeft hier eind jaren 80 van de vorige eeuw verder onderzoek naar verricht.

Beelddenken is denken in beelden, beelddenkers zien als het ware alles wat er gebeurt als in een film. Het zijn ook de kinderen die de b en de d steeds door elkaar halen. Dat komt omdat zij ruimtelijk denken. Beelddenkers kunnen heel snel denken namelijk zo'n 32 beelden per seconde. Een taaldenker denkt maar zo'n 2 à 3 woorden per seconde.

Een taaldenker denkt in woorden en maakt bij die woorden plaatjes om de woorden makkelijker te kunnen onthouden.
Een beelddenker denkt in plaatjes/filmpjes en zoekt hier de woorden bij.

 

De beelddenker ontwikkelt vaak faalangst

Beelddenkers leren dus echt op een andere manier. In het onderwijs wordt uitgegaan van het leren in woorden en is er veel aandacht voor volgorde en details. Details onderscheiden is moeilijk voor een beelddenker. Een beelddenker zoekt niet naar verschillen, maar kijkt naar overeenkomsten en werkt vanuit het geheel. Daardoor ontwikkelen beelddenkers vaak faalangst en raken gefrustreerd ten aanzien van onderwijs. Door stress krijgt het beelddenkende kind het niet meer voor elkaar om gebruik te maken van zijn voorkeursleren; namelijk vanuit het geheel, het overzicht. Het kind wordt door de stress gedwongen zich op details te gaan focussen. Hierdoor zal het beelddenkende kind vastlopen en ontwikkelt het faalangst. 

 

De beelddenker leert door te ervaren

Daarnaast is ons onderwijssysteem erg verbaal. Er moet veel naar de juf en meester worden geluisterd. Dit is iets waar de meeste beelddenkers moeite mee hebben. Luisteren betekent namelijk woorden in je opnemen en die woorden die weten beelddenkers niet of ze weten niet hoe ze daarmee om moeten gaan. Beelddenkers hebben meer tijd nodig om die beelden om te zetten, vandaar dat het kan lijken of je kind je niet heeft gehoord, maar ondertussen is hij of zij woorden aan het zoeken. Een beelddenker leert door veel te zien, te kijken en door zelf te ervaren. Dit past perfect bij de aanpak in de lessen Anders leren met IJslandse paarden.

Kinderen die in beelden denken gaan uit van het geheel. Ze zien een totaalbeeld en niet de details. Een taaldenker ziet juist eerst de details en gaat dan pas naar een groter geheel. Daarom zeggen we dat beelddenkers Anders Leren, omdat op school over het algemeen stapsgewijs en talig onderwijs wordt gegeven.

 

Mirthe van der Drift heeft een duidelijk filmpje gemaakt over beelddenken. Klik op onderstaande link om het te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=Typhy9gLScE

 

Wat kun je thuis doen? 

Beelddenken zit in de familie, dus minimaal een van jullie als ouders zal waarschijnlijk beelddenker zijn. Die ouder is de aangewezen persoon die zich in jullie kind kan verplaatsen en om jullie kind te helpen. Verder is het belangrijk dat je kind weet wat beelddenken is en wat het inhoudt. Het is zo'n eyeopener voor je kind als het weet waarom het leren niet goed lukt. Waarom je kind 'anders leert'. Je hebt al gelezen dat je kind wellicht soms naar woorden zoekt, geef je kind dan meer tijd. Beelddenkers zijn ook heel goed om een kort verhaal heel lang te maken. Je zult dan de neiging hebben om je kind af te willen breken. Probeer je echter in te houden en laat je kind uitpraten. Door het verhaal kort samen te vatten, merkt je kind dat je hebt geluisterd en dat een lang verhaal ook in minder woorden kan worden verteld. En verder, geniet van je beelddenkende kind! Het zijn creatieve out of the box denkende kinderen waar je een hoop plezier mee kunt beleven.  

 

Loopt je kind echt vast op school, dan is er meer nodig. Het aanleren van een andere mindset en effectieve leerstrategieën helpt je kind in korte tijd enorm vooruit. Lees hier meer over op: Effectief leren leren

 


 

Mijn naam is Renilde en beelddenken is echt mijn ding. Ik ben zelf beelddenker en daarom begreep ik op de basisschool niet waarom in de 'prenten'boeken steeds minder plaatjes stonden naarmate ik ouder werd. Ik heb wel even geworsteld met die letters. Gelukkig kwam het helemaal goed toen ik ontdekte (met hulp van de juf) dat mooie verhalen ontstaan door die lettertjes in een bepaalde volgorde aan elkaar te plakken. En dat je daar dan zelf prachtige plaatjes in je hoofd bij kon maken. Zo kwam het toch nog goed. :-)