BLOG - 2 december 2020

Dyslexie of oogsamenwerkingsprobleem?

 

Regelmatig wordt aan dyslexie of een lees- spellingprobleem gedacht terwijl er eigenlijk sprake is van een oogsamenwerkingsprobleem.

Met enige regelmaat komt een ouder naar mij toe met de vraag of ik hun kind kan helpen om het leesniveau te verhogen. Een van de eerste dingen die ik doe, is kijken naar de samenwerking van de ogen. Kan het kind onbelemmerd van links naar rechts een voorwerp volgen? Kan het kind een voorwerp naar zich toe en van zich af volgen? Is dat lastig dan is een mogelijk oogsamenwerkingsprobleem meteen iets waar ik aan denk. Bijna altijd is het kind al wel langs een opticien geweest, soms ook al naar een oogarts of orthoptist. Daar bleek niets aan de hand te zijn. Het kind kan goed zien….

 

Functioneel optometrist

Waarom kan je kind op zich goed zien? Dat komt omdat de opticien, de oogarts enz. naar het functioneren van het linker- en rechteroog afzonderlijk hebben gekeken. En dat is dan goed. Er is alleen niet gekeken of de ogen ook goed samen tegelijkertijd kunnen kijken (samenwerking van de ogen). Als er dus ondanks onderzoek een lees- spellingprobleem blijft bestaan, is het dus verstandig om langs een functioneel optometrist te gaan.

Goed om te weten.

Een functioneel optometrist kan pas met je kind aan het werk als de primaire reflexen goed zijn geïntegreerd. Als dat niet zo is, dan zal hij je doorsturen om die reflexen alsnog te integreren. Lees meer over Reflex Integratie.

 

Even op een rijtje wat de afzonderlijke beroepsgroepen doen:

Een opticien heeft een mbo opleiding gedaan en heeft geleerd om brillen te maken. Hij meet de sterkte van de glazen in de bril op.


Een oogarts heeft een artsenopleiding (universiteit) gedaan en daarna een specialisatie in oogheelkunde. De oogarts kijkt naar het hele visuele systeem, eventuele oogafwijkingen en oogziekten.


Een orthoptist (hbo) werkt vaak samen met een oogarts en houdt zich bezig met de stand van de ogen.


Een optometrist (hbo) doet een breed onderzoek naar het functioneren van het visuele systeem.


Dan is er nog de functioneel optometrist, die kijkt ook naar het functioneren van het visuele systeem, maar daarnaast ook nog naar de samenwerking van de ogen, de oogvolgbeweging en de oog-handcoördinatie.

 

Voor kinderen met lees- schrijf- en/of spellingsproblemen die met extra oefenen niet vooruitgaan kan een functioneel optometrist een groot verschil betekenen. Een functioneel optometrist kan problemen met de ogen opsporen die er in eerdere onderzoeken niet uit zijn gekomen en dat maak ik dus regelmatig mee!

 

Wanneer kan er sprake zijn van een visueel probleem?

1. Je kind heeft een slecht handschrift.
2. Je kind haalt het beoogde AVI niveau niet.
3. Je kind heeft last van brandende, tranende of knipperende ogen.
4. Je kind ziet ‘bewegende letters’.
5. Je kind houdt het hoofd schuin tijdens het lezen.
6. Je kind heeft pijn aan nek- of schouders
7. Je kind ziet letters en cijfers dubbel.
8. Je kind is heel beweeglijk.
9. Je kind kan moeilijk een bal vangen.
10. Je kind struikelt vaak of gooit dingen om.

 

Wat kan je thuis doen?

Tegenwoordig hebben veel kinderen last van hun ogen, dat komt vaak doordat ze heel veel tijd voor een beeldscherm doorbrengen. Een kind hoort twee uur per dag buiten te spelen. Dan worden de ogen vanzelf getraind, doordat je kind steeds ver weg en dichtbij kijkt.
Wat kun je je kind allemaal laten doen? Springen op een trampoline is goed. Sporten waarbij een bal wordt gebruikt zoals: voetbal, korfbal, handbal, hockey, maar ook knikkeren bijvoorbeeld. Verder kun je zoekspelletjes met je kind doen. Dat kan buiten, als je in de auto zit -zoek een nummerplaat met een 3 erin-, of bij de tandarts in de wachtruimte. Kijk of er iets te tellen valt, misschien wel de bakstenen van de muur of de tegels van de vloer. En geef zelf het goede voorbeeld door niet steeds met je smartphone bezig te zijn. Ga met je kind naar buiten, fietsen, wandelen met de hond of een potje voetballen. Veel speelplezier!

 


 

Mijn naam is Renilde en sinds 2011 heb ik een praktijk voor remedial teaching, gaandeweg is dat remedial teaching en psychomotoriek geworden. Doordat ik al snel wilde weten waar bepaalde leerproblemen vandaan komen, ben ik cursussen en trainingen, lezingen en dergelijke gaan volgen. Vandaar dat ik op een gegeven moment ook naar de oogsamenwerking ben gaan kijken als kinderen met lees-, schrijf- of spellingproblemen naar mij toe komen. Als de ogen niet goed samenwerken, dan heeft meer leeskilometers maken weinig zin. Je kind is fysiek niet in staat om te lezen. Na het doen van gerichte motorische oefeningen zal je zien dat je kind het plezier in lezen weer terugvindt. En dat is toch waar we het voor doen?. meer over mij