Reflex Integratie; starten bij de basis

Sinds een tiental jaren zijn er steeds meer bewijzen dat leer-, ontwikkelings- en gedragsproblemen een verband houden met niet goed geïntegreerde neuromotorische reflexen. Denk dan aan kinderen die moeite hebben om op hun stoel te blijven zitten, een houterige motoriek hebben, heel gevoelig zijn, zich moeilijk kunnen concentreren, een vreemde pengreep hebben of die tafelsommen maar niet geautomatiseerd krijgen. Ook kinderen die bijvoorbeeld maar niet zindelijk raken of heel veel moeite hebben met leren fietsen en zwemmen. Zij hebben vaak nog last van niet geïntegreerde reflexen.

Onze primaire reflexen beginnen zich al in de baarmoeder te ontwikkelen. Ze helpen het kind met zuigen, omrollen, zitten, kruipen en lopen. Nog een voorbeeld van zo’n primaire reflex is de handgreep van een pasgeboren baby. Deze is in het begin zo sterk dat de baby hiermee zelfs kan worden opgetild. Een aantal weken later lukt dit al niet meer, dan is deze reflex inmiddels geïntegreerd. Alle bewegingen worden geregistreerd in de hersenstam en na verloop van tijd zullen de meeste bewegingen dan ook vloeiend gaan.

Door problemen tijdens de zwangerschap, de geboorte (keizersnede, tang- of vacuümverlossing) of daarna door bijvoorbeeld een ongeluk, kan het gebeuren dat er nog teveel reflexen actief aanwezig zijn. Deze reflexen gaat het kind vervolgens compenseren en je zult begrijpen, dat kost erg veel energie en het verstoort de verdere ontwikkeling van het kind. Zo rond een jaar of drie en een half behoren de reflexpatronen geïntegreerd te zijn. Als dat niet zo is, spreekt men van een neuro-ontwikkelingsvertraging. Hier werd tot nu toe alleen van gesproken als er zich ernstige motorische problemen voordeden.

Het is echter in Nederland nog vrij onbekend dat niet geïntegreerde reflexen ook verband houden met dyslexie, ADHD, ADD, autisme, dyscalculie, concentratie-, lees- en schrijfproblemen.

www.masgutovamethode.nl

 

Met eenvoudige testjes kan ik nagaan van welke reflexen je kind nog hinder ondervindt. Daarna kan de behandeling starten. Het aantal bijeenkomsten is gemiddeld 6 keer voor kinderen. De reflexoefeningen worden op een passieve en actieve manier ingezet. Op een zodanige wijze dat het lichaam de bewegingen zelf weer oppakt.

Om het proces te ondersteunen, geef ik als huiswerk bewegingsoefeningen mee.

Reflex Integratie zet ik in bij het oplossen van leer- en gedragsproblemen bij kinderen van de basisschool.

 


OVER RENILDE


Hallo! Ik ben Renilde en gespecialiseerd in het oplossen van problemen met leren en de daarmee samenhangende gedragsproblemen bij kinderen van de basisschool. In 2014 kwam ik in aanraking met reflex integratie en sindsdien zet ik reflex integratie ook in om leer- en gedragsproblemen aan te pakken. Het fijne is dat reflex integratie een praktische aanpak is en een hele mooie aanvulling naast remedial teaching om studieresultaten in de basis te verhogen. Ik versterk graag de basis van leren van jouw kind!

Meer over mij


DOELGROEP

Kinderen waarbij het leerproces niet vanzelf gaat. Je kind heeft een verminderd zelfvertrouwen, concentratieproblemen, faalangst of kan niet goed meekomen tijdens de gymlessen. Als moeder herken je wellicht een lastige zwangerschap en/of bevalling. Je kind kan inmiddels ook een diagnose als dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD, hoogbegaafdheid of ASS hebben.  

 

Reflex Integratie stimuleert het natuurlijke integratieproces, wijst het lichaam de weg, herinnert het brein aan de bewegings- en reflexpatronen die in de genen liggen opgeslagen, herstelt en creëert hersenverbindingen. Hierdoor kunnen volgende stappen in de ontwikkeling worden gezet. www.masgutovamethode.nl

 

Enkele kenmerken:

slechte oog-handcoördinatie

bal vangen is moeilijk

niet goed in sport

neiging op tenen te lopen

middellijn oversteken is lastig

 

moeite met automatiseren

overschrijven van bord kost vaak veel tijd

afwijkende pengreep

slecht handschrift

moeite met lezen

slaat stukken over met lezen

moeite met rekenen

moeite met 'rijtjes' leren

verschil mondelinge en schriftelijke prestaties

faalangst

 

diagnose/vermoeden dyslexie

diagnose/vermoeden dyscalculie

diagnose/vermoeden ad(h)d 

 

moeite met stilzitten

niet gemotiveerd

wil alles meteen

 

oogvolgen is moeilijk (nodig bij lezen en schrijven)

moeite met meerdere instructies te volgen

auditieve verwerking langzaam

angsten

keuzes maken

moeite met organisatie

onhandig

 

"Wat mooi en bijzonder om te zien hoe een kind kan groeien en grote sprongen kan maken door de sensomotorische behandeling en oefeningen die we hebben gekregen van jou. Lijkt of dat het nu allemaal klopt in zijn lijfje en kan hij verder met leren.
Super bedankt voor je enorme betrokken inzet en expertise ook in samenwerking met school! Super fijn! 

Moeder van jongen groep 2

 

Enthousiast geworden? Je mag gerust contact met mij opnemen met jouw vragen rondom leren, gedrag en motoriek voor je kind, ik help je graag verder! 

 


Om je bericht te verwerken is het nodig om je gegevens op te slaan en te bewaren. Door het versturen van dit formulier ga je hiermee akkoord.