Welkom » Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

(Psychomotorische) remedial teaching. Wat is dat?

De term remedial teaching kan het best worden omschreven als het door een speciale training in orde brengen van (leer)processen die niet goed verlopen. Als het kind op school 'vastloopt', is het goed dat er wordt bekeken waardoor en wanneer de problemen zijn ontstaan.
Komt de achterstand door een leerprobleem, ligt de oorzaak op (psycho)motorisch vlak of is er sprake van een gedragsprobleem? Daarna kan er een plan worden gemaakt waarin staat op welke wijze de problemen worden aangepakt.

Wanneer is (Psychomotorische) Remedial Teaching nodig?

Wanneer de ontwikkeling voor langere tijd achterloopt of er een vermoeden van dyslexie of dyscalculie bestaat, is het belangrijk om in te grijpen. Wat begint als een bescheiden probleem kan een complex probleem worden. Een kind dat bijvoorbeeld een achterstand heeft opgelopen bij lezen, kan na verloop van tijd naast een leesprobleem ook een gedragsprobleem ontwikkelen, omdat het zich heel onzeker gaat voelen. Doordat het kind zich onzeker voelt, zal het lezen nog verder verslechteren. Het kind komt zo in een neerwaartse spiraal terecht.

De school heeft toch ‘zorgplicht’?

Elke school heeft de taak om voor kinderen met een leer- of gedragsprobleem een ‘zorgtraject’ uit te zetten: een plan hoe de school deze kinderen extra onderwijs gaat geven.

Scholen zijn niet verplicht om remedial teaching aan te bieden. Voor kinderen met enkelvoudige dyslexie zal wel een begeleidingstraject worden opgestart. Voor de overige kinderen die ‘uitvallen’ is niet altijd extra geld en tijd beschikbaar. Als je toch graag extra hulp voor jouw kind wilt, dan kun je deze hulp zelf regelen. Je kunt hiervoor contact opnemen met een remedial teacher met een zelfstandige praktijk voor remedial teaching. Je dient zelf voor de kosten hiervan zorg te dragen. De meeste scholen staan open voor de externe remedial teacher. Het is tenslotte een extra ondersteuning van de leerkracht.

Mijn kind wil niet (leren) lezen. Wat te doen?

Als je kind niet wil leren lezen, dan is de oorzaak wellicht te vinden in de samenwerking van de ogen die niet goed is en/of nog bepaalde actieve reflexen waar je kind hinder van ondervindt. In die gevallen, zal het heel lastig zijn voor je kind om een goed leesniveau te bereiken. Het is op te lossen door je kind ook andere oefeningen te laten doen, dan alleen te oefenen met lezen.

Mijn kind heeft geen enkelvoudige dyslexie. Wat nu?

Als bij je kind behalve dyslexie ook adhd, add, dcd, autisme of een andere beperking is geconstateerd, dan komt je kind niet in aanmerking voor een regulier dyslexietraject op school. Als je toch graag extra begeleiding wilt, dan kun je bij een remedial teacher aankloppen, die jouw kind wel helpt. Bij mij is je kind van harte welkom!

Wat biedt de remedial teacher met een zelfstandige praktijk?

Binnen de school is er door de invoering van het passend onderwijs vaak alleen nog extra hulp beschikbaar in groepsvorm voor kinderen die een achterstand hebben. De remedial teacher met een zelfstandige praktijk werkt bijna altijd met leerlingen een op een. Naast lees-, spelling- en rekenbegeleiding, kun je er vaak ook nog voor andere ondersteuning terecht. Denk aan: faalangst, concentratie, werkhouding, studievaardigheden, beelddenktraining et cetera.

Hoeveel lessen heeft mijn kind nodig?

Dit is niet precies te zeggen, dat is onder andere afhankelijk van de achterstand die je kind heeft opgelopen, hoeveel tijd er naast de lessen nog geoefend wordt en hoe snel je kind vooruitgang boekt. Is het één leergebied waar extra hulp voor wordt gevraagd of misschien meerdere (bijv. spelling én rekenen). De meeste remedial teachers starten een lessenserie (8 - 12 weken), waarna deze wordt besproken en indien nodig wordt bijgesteld.

Wanneer kan ik mijn kind het beste laten starten met remedial teaching?

De begeleiding kan het best starten als je kind nog geen hele grote achterstand heeft opgelopen. Hoe groter de achterstand hoe langer het duurt voordat deze is ingelopen. Als je twijfels hebt wat betreft de vorderingen van je kind op school, mag je altijd contact met mij opnemen. Bel gerust voor een kosteloos informatiegesprek.

Waar is succes van afhankelijk?

Noodzakelijk voor succes bij remedial teaching is de inzet en motivatie van je kind, de bereidheid om het geleerde in de lessen thuis regelmatig te herhalen/oefenen. Daarnaast is ondersteuning van jullie als ouders essentieel om een goed resultaat te behalen.

Uit welke plaatsen komen de leerlingen van Leren in Zicht?

Het werkgebied van Leren in Zicht strekt zich uit over de plaatsen Hooge Mierde, Lage Mierde, Reusel, Hulsel, Esbeek, Hilvarenbeek, Goirle, Diessen, Oirschot, Bladel, Eersel tot en met de dorpen Arendonk, Weelde en Poppel in België. Mocht u niet binnen het directe werkgebied vallen, maar toch graag gebruik maken van de hulp van Leren in Zicht, dan kan dat altijd. U mag vrijblijvend contact opnemen voor de mogelijkheden.    

Remedial teaching is toch duur?!

Remedial teaching bij een zelfstandige remedial teacher wordt vaak als duur beschouwd. Toch is dit relatief. Remedial teaching is immers maatwerk. Uw kind krijgt privéles. Als remedial teacher ben ik niet alleen dat uurtje in de week met uw kind bezig, dat wordt afgerekend. De lessen remedial teaching vergen nogal wat voorbereidingstijd, als remedial teacher zoek ik naar de meest geschikte vorm van begeleiding en de daarbij passende leermiddelen. Elke les houd ik de vorderingen bij en bekijk ik of het handelingsplan dient te worden bijgesteld. Dit alles levert ook iets op: je kind gaat zich zelfverzekerder voelen, haalt betere resultaten op school en dit vergroot de kans dat je kind het schooltype (vervolgonderwijs) gaat halen dat bij hem of haar past. Remedial teaching is een investering in de toekomst van je kind.

Staat je vraag er niet bij? Stel je vraag dan via het contactformulier op de pagina contact.  

 

 

 

 

 

 

Remedial teaching / bijles in werkgebied: Hooge Mierde, Reusel, Lage Mierde, Hulsel, Netersel, Hilvarenbeek, Oirschot, Goirle, Bladel, Hapert, Eersel, Arendonk, Weelde en Poppel.