Reflex Integratie

Sinds een tiental jaren zijn er steeds meer bewijzen dat leer-, ontwikkelings- en gedragsproblemen een verband houden met niet goed geïntegreerde neuro motorische reflexen. Denk dan aan kinderen die moeite hebben om op hun stoel te blijven zitten, een houterige motoriek hebben, heel gevoelig zijn, zich moeilijk kunnen concentreren, een vreemde pengreep hebben of die tafelsommen maar niet geautomatiseerd krijgen. Ook kinderen die bijvoorbeeld maar niet zindelijk raken of heel veel moeite hebben met leren fietsen en zwemmen. Zij hebben vaak nog last van niet geïntegreerde reflexen.

 

Onze primaire reflexen beginnen zich al in de baarmoeder te ontwikkelen. Ze helpen het kind met zuigen, omrollen, zitten, kruipen en lopen. Nog een voorbeeld van zo’n primaire reflex is de handgreep van een pasgeboren baby. Deze is in het begin zo sterk dat de baby hiermee zelfs kan worden opgetild. Een aantal weken later lukt dit al niet meer, dan is deze reflex inmiddels geïntegreerd. Alle bewegingen worden geregistreerd in de hersenstam en na verloop van tijd zullen de meeste bewegingen dan ook vloeiend gaan.

 

Door problemen tijdens de zwangerschap, de geboorte (keizersnede, tang- of vacuümverlossing) of daarna door bijvoorbeeld een ongeluk, kan het gebeuren dat er nog teveel reflexen actief aanwezig zijn. Deze reflexen gaat het kind vervolgens compenseren en je zult begrijpen, dat kost erg veel energie en het verstoort de verdere ontwikkeling van het kind. Zo rond een jaar of drie en een half behoren de reflexpatronen geïntegreerd te zijn. Als dat niet zo is, spreekt men van een neuro-ontwikkelingsvertraging. Hier werd tot nu toe alleen van gesproken als er zich ernstige motorische problemen voordeden.

 

Het is echter in Nederland nog vrij onbekend dat niet geïntegreerde reflexen ook verband houden met dyslexie, ADHD, ADD, autisme, dyscalculie, concentratie-, lees- en schrijfproblemen.

 

Met eenvoudige testjes kan nagegaan worden van welke reflexen een kind nog hinder ondervindt. Daarna kan de behandeling starten. Het aantal bijeenkomsten is gemiddeld 6 keer voor kinderen. De reflexoefeningen worden op een passieve en actieve manier ingezet. Op een zodanige wijze dat het lichaam de bewegingen zelf weer gaat oppakken.

 

Eens in de 2 à 3 weken zie ik ouder(s) en kind bij mij voor de begeleiding. Om het proces te ondersteunen, geef ik als huiswerk oefeningen mee in spelvorm. 

 

Ook bij kinderen uit het speciaal basisonderwijs heb ik inmiddels mooie resultaten bereikt! 

 

Reflex Integratie zet ik in bij het oplossen van leer- en gedragsproblemen bij kinderen van 4 tot en met 14 jaar.

 

Herken jij een van deze kenmerken bij je kind?

-heel druk gedrag

-houterige motoriek

-vaak vallen

-niet of weinig gekropen

-niet mee kunnen komen op de speelplaats en/of in de gymlessen

-moeite met (over)schrijven (van het digi- of schoolbord)

-moeilijk kunnen automatiseren (bijv. tafelsommen)

-vaak dingen omstoten

-snel boos zijn

-niet stil kunnen zitten

-een spreidbroekje gedragen

-erg verlegen zijn

-tics

-iets willen (maken), maar niet weten hoe het aan te pakken

 

 

 

Als je graag wilt weten of er nog bepaalde reflexen te actief zijn bij jouw kind, neem dan vrijblijvend contact met me op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Werkgebied: Hooge Mierde, Reusel, Lage Mierde, Hulsel, Netersel, Hilvarenbeek, Goirle, Bladel, Hapert, Eersel, Arendonk, Poppel.