Welkom » Remedial Teaching & Psychomotoriek

Psychomotoriek & Remedial Teaching

Remedial Teaching betekent herstellend leren. De remedial teacher stelt een plan van aanpak op aan de hand van door onderzoek verkregen gegevens. Naar aanleiding van dit handelingsplan gaat de remedial teacher met het kind aan de slag om de achterstand op een bepaald leergebied op te lossen.

 

De psychomotoriek gaat over het doelgericht inzetten van lichaam en bewegingen om tot een expliciet vooraf bedacht doel te komen. Binnen de psychomotoriek worden drie onderdelen onderscheiden, namelijk: de motoriek (de samenwerking tussen spieren en gewrichten), de cognitie (het doel dat je wilt bereiken en de manier waarop je dat wilt gaan aanpakken) en het sociale aspect (wat voel je én hoe voel je je erbij). 

                         

Mijn werkwijze is remedial teaching met een psychomotorische invalshoek. Dat het meenemen van een stuk motoriek in de remedial teaching zinvol is, zie je in onderstaande voorbeelden.

 

Een kind dat moeilijk contact maakt, heeft vaak ook weinig zelfvertrouwen. Het zal hierdoor sneller de schouders laten hangen en zich minder soepel bewegen.

> Een kind dat veel moeite heeft met foutloos schrijven, voelt zich erg onzeker. Het heeft hierdoor weinig zelfvertrouwen en dat zie je dan ook vaak terug in hoe het kind beweegt.

> Een kind dat moeite heeft met meespelen op het schoolplein, zal hierdoor minder zelfvertrouwen hebben en kan hierdoor problemen ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied. 

 

In mijn praktijk bied ik begeleiding en ondersteuning aan kinderen met een leerprobleem (bijvoorbeeld lezen, spelling, rekenen), leerstoornis (dyslexie, dyscalculie) of andere ontwikkelingsproblemen, bijvoorbeeld: faalangst, hoogsensitiviteit, adhd, hoogbegaafdheid of nog actieve primaire reflexen. Behalve individuele begeleiding is ook begeleiding in kleine groepjes mogelijk.

 

reflex integratie ~ lezen ~ (werk)woordspelling ~ grammatica ~ schrijven ~ rekenen ~ studievaardigheden ~ faalangst ~ concentratie ~ hoogsensitiviteit  ~ adhd add ~ dcd ~ hoogbegaafdheid ~ beelddenken  ~   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Remedial teaching / bijles in werkgebied: Hooge Mierde, Lage Mierde, Netersel, Hulsel, Reusel, Hilvarenbeek, Oirschot, Bladel, Hapert, Eersel, Arendonk, Weelde en Poppel.